عون الرحمن

قصة كاميليا شحاتة

شرح كتاب العبادات

ما هكذا تورد الابل يا جمعة!!!؟

الأربعاء، 8 فبراير 2012

خلصونا…

خلصونا…








حسام فتحي
07-02-2012 15:26



بالأحضان والدموع والشهقات والولولة.. ودع نزلاء «بورتو طره» بعضهم البعض عقب القرار – الذي تأخر عاما كاملا – بتوزيعهم على سجون مصر، بدلا من «لم شملهم» المستفز في مزرعة سجن طرة.



وأتصور الموقف وعيلاء يقول لجيمي: «خلاص بينا موبايلات.. والواتس آب مفتوح، واذا الآي فون حصل له مشاكل حول على البي بي إم يا جيمي.. صوت وصورة علشان اطمن عليك!!».



أما «عزوز الحديد» فينفجر: «هو احنا كل ما نبرمج «آي باد» تاخدوه مننا.. في ايه هو أنا بقيت المورد المعتمد «للآي باد» في الوزارة دي، منكم لله، وبعدين أمورنا هتمشي ازاي كده،.. ايه يا حبيب فين رجالتك، مبسوطين كده مش قلت لكم متزودوهاش، يعني كان لازم مذبحة بورسعيد، أهي قلبت بغم الله يخرب بيوتكم».



فيرد حبيب امه: «المشكلة في التنفيذ كان «أوڤر» شوية، لكن النظرية صحيحة والخطة سليمة، ما تخرش الميه بس العيال اللي بره تلامذة خايبة، رتب عالية وعقول واطية، كان لازم الواحد يعمل كل حاجة بايده، بس لولا الحبسة السودة اللي خلتنا نعتمد على اللي يسوى واللي ما يسواشي، ومش كل مصيبة تقعد تولول كده زي النسوان يا عزوز ما تسترجل بقى».



يعدل شريف روما الشهير بـ «موافي» نظارته الطبية على أرنبة أنفه ويوجه حديثه لزكروته أبو طويلة: «عارف إننا بنتعامل هنا مع شوية عيال مش محترفة أبدا، فين شغل المحترفين بتاع زمان اللي الجن الأحمر كان بيتعلم منه، الشغل لازم يبقى على الهادي مش تعملولنا فضيحة.. والبهايم بتوعكم يروحوا بنفسهم بورسعيد، ويتقابلوا قدام الناس إيه العبط ده، زمان كنا بنصور كل حاجة ولا من شاف ولا من دري، دلوقت كل واحد معاه زفت موبايل بكاميره وكل حاجة تتسجل، وتتوزع على الزفت اليوتيوب، ما بقاش في حاجة بتستخبى، الا الشرايط والسيديهات، اللي بالي بالك، واللي احنا مسجلينها لحبايبك اللي بره طول ما «الحاجات» دي في أمان.. إحنا كمان في أمان يا زيكو».



يمط زكروته ابو طويلة رقبته.. ويتلعثم قبل ان يرد: «اللي تشوفه يا استاذنا بس الفراق صعب واحنا تعودنا على اللمة والسهر ليلاتي نسمع نصايحك وتعليماتك، ونتعلم من خبرتك اللي مالهاش زي، ده غير حكايات الفنانات والممثلات والافلام اللي كنت بتصورها بإيديك اللي تتلف في حرير، منهم لله اللي حيفرقونا ويحرمونا من الانس اللي احنا فيه».



يصرخ جيمي ننوس عين امه: «هو ده اللي هاممكم يا ولاد الـ….، محدش بيفكر في ابويا الغلبان اللي هيترمي في مستشفى السجن بعد البغددة في المركز الدولي، محدش بيفكر هيعمل ايه في البق والصراصير والناموس.. والراجل مش حمل بهدلة حيموتوه عشان يرتاح الـ(…) اللي بره.. ولاد (…) والـ(…).. طبعا ما بين الاقواس اتركه لخيالكم الخصب حسب معرفتكم بدرجة زفارة لسان ننوس عين امه.



.. قرار التفرقه صائب لكنه متأخر عاما كاملا.



.. وقرار نقل مبارك لمستشفى السجن، لا اوافق عليه لأسباب انسانية، رغم كل ما اقترفه بحقنا، وأعلم ان اغلب القرّاء سيخالفونني الرأي.. لكن وجوده في المركز الطبي العالمي افضل له.. ولمصر.. هذا رأيي وحفظ الله مصر وشعبها من كل شر.







حسام فتحي



hossam@alwatan.com.kw



@hossamfathy66







ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق